Στέκονται με σιγουριά μπροστά στην αθανασία
Ο Μάνος Ελευθερίου μας δίνει εικόνες, «φωτογράφοι της Σύρας / αστικά
πορτρέτα 1860-1930» πάντα μας έδινε εικόνα μέσα από τους στίχους... Γράφει ο Μύρων μ. Παβένος
Στέκονται με σιγουριά μπροστά στην αθανασία
«ἐσῆλθε γάρ με λογισάμενον κατοικτεῖραι ὡς βραχὺς εἴη ὁ πᾶς ἀνθρώπινος βίος, εἰ τούτων γε ἐόντων τοσούτων οὐδεὶς ἐς ἑκατοστὸν ἔτος περιέσται.»
Αισθάνθηκα λύπη όταν σκέφτηκα πόσο σύντομη είναι η ζωή του ανθρώπου, αφού σ΄ εκατό χρόνια απ' όσους βλέπω τώρα κανένας δεν θα ζει .
απόδοση Άγγελου Βλάχου.
Ηρόδοτος 7, 46
«φωτογράφοι της Σύρας / αστικά πορτρέτα 1860-1930»
Ο Μάνος Ελευθερίου μας δίνει εικόνες, «φωτογράφοι της Σύρας / αστικά πορτρέτα 1860-1930» πάντα μας έδινε εικόνα μέσα από τους στίχους του τα ποιήματα του τα κείμενα ακόμα και σήμερα αστείρευτα.
Χρόνια μετά και κάτω απ' τη μαρκίζα
σε βρήκα που `ρθες για να μη βραχείς,
ίδια η βροχή τα μάτια σου τα γκρίζα
μα τίποτα, όπως πάντα, δε θα πεις. 1.
Οι φιγούρες των ανθρώπων εκείνης της εποχής στέκονται με σιγουριά μπροστά την αθανασία , υπενθυμίζοντας μας
«μα από αυτά που μου 'χεις πάρει
τίποτα δεν είν' δικό σου.» 2.
Τραβάμε φωτογραφίες γατί ξέρουμε, πως είναι το μόνο που διαρκεί αν σωθούν, σαν τις μνήμες μας.
«Λάμπουν σ' αυτές τις μαγικές φωτογραφίες
Λάμπουν ακόμη τα
παλιά θεατρικά
προγράμματα.
Χείλη και δόντια και
μαλλιά
καπέλα και κοσμήματα
γένια μουστάκια και
γραβάτες
Μέχρι τον κάτω κόσμο
λάμπουν» 3.
Λάμπουν ακόμη τα παλιά θεατρικά
προγράμματα.
Χείλη και δόντια και μαλλιά
καπέλα και κοσμήματα
γένια μουστάκια και γραβάτες
Επισκέφτηκα πρόσφατα την Θεσσαλονίκη μετά από 20 χρόνια , επεισοδιακό ταξίδι, μα ποιο ταξίδι δεν είναι επεισοδιακό, σημαντικός ο λόγος που θα πήγαινα πάνω με τρένο, έτσι αποσύρθηκα στο κυλικείο , σε μία καρέκλα περιορισμένος για επτά ώρες, όταν το τρένο έφτασε στην Κατερίνη σηκώθηκα όρθιος κοιτώντας τον σταθμάρχη μέσα απ το παράθυρο, υποκλίθηκα ψιθυρίζοντας του "τα σύνορα φυλούν σταθμάρχες" 4"μέσα στην ομίχλη πέντε οχτώ"5. Στον Μάνο Ελευθερίου.
Στο πλαίσιο του πολιτιστικού προγράμματος του Δήμου Σύρου - Ερμούπολης «Σύρος -Πολιτισμός 2017» και με την ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Αντωνίου Ε. Κομνηνού, σας προσκαλούμε στην Έκθεσης της Συλλογής του Μάνου Ελευθερίου με θέμα «Πρόσωπα της Σύρου μέσα από τον φακό σημαντικών φωτογράφων του 19ου και των αρχών του 20 αιώνα που εργάστηκαν στην Ερμούπολη», στην Αίθουσα Τέχνης «Γ. & Ε. Βάτη».
Η έκθεση φωτογραφικής προσωπογραφίας θα δώσει την ευκαιρία να παρουσιαστεί μια σημαντική πτυχή της ιστορίας και του πολιτισμού του νησιού μας που είναι η φωτογραφική παραγωγή μέσα από τα εργαστήρια Συριανών (όχι μόνο) φωτογράφων του 19ου αιώνα και των αρχών του 20ου. Το υλικό αποτελεί μια ενότητα της εξαιρετικά ενδιαφέρουσας και πολυποίκιλης συλλογής του Μάνου Ελευθερίου.
Το παράδειγμα της Σύρου τις δεκαετίες του 1860 και 1870 είναι ενδεικτικό για την πρόοδο και άνθιση του φωτογραφικού επαγγέλματος στην Ελλάδα.
Στην Ερμούπολη, το πιο σημαντικό λιμάνι και αστικό κέντρο της χώρας με συνεχείς και συχνές συναλλαγές, τόσο με τη Δύση όσο και με την Ανατολή, τα φωτογραφεία συναγωνίζονταν σε ποιότητα αυτά της Αθήνας, περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη περιοχή της χώρας.
Η έκθεση θα περιλαμβάνει: φωτογραφικό υλικό (1860-1930) από τα εργαστήρια των Δαμιανού, Βενιού, Βλαχάκη, Δεσύπρη, Μακρουλάκη, Φυντανίδη, Ξανθάκη, Κόκκινου κ.ά., καθώς και υλικό τεκμηρίωσης όπως έγγραφα, βιβλία, αντικείμενα κ.ά.
Διάρκεια Έκθεσης: 6 - 31 Ιουλίου 2017
Ώρες Λειτουργίας: 11:00-13:30 & 18:30-21:30
Γενική επιμέλεια- συντονισμός έκθεσης: Μαρία Θηρεσία Δαλεζίου, Ιστορικός Τέχνης
Έρευνα - επιστημονική επιμέλεια: Μαριάννα Καράλη, Ιστορικός Τέχνης
Εις μνήμην Αγγελικής και Στέλιου Ελευθερίου και Ευάγγελου Ν. Ρούσσου
Στίχοι του Μάνου Ελευθερίου από , 1. Κάτω απ΄ τη μαρκίζα
2. Έχεις μάτια το φεγγάρι 3. Θεατρικά προγράμματα
4. Σταθμάρχες 5. Το τρένο φεύγει στις οχτώ
Ευχαριστούμε για την ανάγνωση
e-la-theatro.gr
Υπερήφανος χορηγός επικοινωνίας
Βρείτε μας στο Facebook